Trei drone de dimensiuni medii compatibile cu standardele NATO sunt capul de listă a achizițiilor imediate pe care primăria Caransebeș intenționează să le facă în aceasată toamnă. Acest lucru este o premieră în România pentru o autoritate publică locală de care primarul liberal e foarte mândru.
„Eu, personal, îmi doream un elicopter SMURD. Să fie al primăriei, să îl donez eu SMURD România, dar să îl țin la Caransebeș. Dar m-au convins sârbii. La început am fost reticent, dar m-au convins. Și fiind proiectul lor, vom lua drone. Altele nu am cunoștință să existe în România”, spune, pentru gândul, primarul Ion Marcel Vela.
Caransebeș nu mai are nici 25.000 de locuitori, după ultimul recensământ. De ce i-ar trebui avioane fără pilot? „Pentru situații de urgență”, susține primarul. Le vede, e adevărat, utile mai cu seamă în viitor. „Le luăm mai mult în perspectiva unei investiții aici la Muntele Mic-Țarcu-Nedelea, e o zonă schiabilă care se va dezvolta. Atunci ne vor fi foarte utile. Noi ne dorim să se înființeze și o unitate militară de aviație a MAI, cu elicoptere, aici, la Caransebeș. Dronele să depisteze zona unde trebuie intervenit și elicopetrele să intervină”, face planuri Ion Vela.
Cum vor arăta dronele de până la 90.000 de euro
Ideea a venit de la sârbi. La Belgrad s-a făcut un proiect european, Bruxelles-ul a fost de acord să dea 2 milioane de euro, iar Caransebeș-ul a intrat la final în proiectul transfrontalier. „E vorba despre un proiect transfrontalier în partener cu Ministerul de Interne din Serbia prin care se achiziționează un soft, licențe IT, dotări pentru managementul situațiilor de urgență”, explică primarul. Pentru supraveghere, sârbii au optat pentru drone. Trei de-o parte, trei de cealaltă. „Vor fi trei drone pentru supraveghere nocturnă și decizii operative, pentru a supraveghea zona, pentru a găsi rătăciții, pentru a descoperi focare de incendii alpine. Anul trecut sau acum doi ani au dispărut doi meteorologi în iarnă, de Crăciun, și i-am găsit în mai. Dacă se salvează chiar și o singură viață, merită”, spune Vela.
Săptămâna viitoare va fi demarată și licitația. Fiecare dintre cele trei drone ar urma să aibă „o camera de termoviziune, infraroșu pentru vedere nocturnă, să zboare până la 3000 de metri altitudine, să poată parcurge 100-200 de kilometri pătrați, să aibă toate sistemele de siguranță, să descopere turbulențe în aer, sistem de protecție dacă ies din semnalul GPS și capacitate de memorare a traseului, să înregistreze date și să te transmită la bază”, explică primarul, evitând însă să estimeze un preț „pentru a nu da peste cap licitația”.
Din datele neoficiale, prețul unei drone ca cea care se caută la Caransebeș poate ajunge și la 90.000 de euro. Primarul speră însă la mult mai puțin: „Eu îmi doresc să fie cât mai mic. Nu pot să vin să spun acum o sumă ca toți cei care vin la licitație să ceară 89.000 când poate le luăm și cu 50.000 bucata”.
Avioanele fără pilot vor avea o autonomie de zbor de 30 de minute și ar urma să fie lansate de pe o platformă mobilă autoutilitară. „Vin și se transportă demontate și se montează în 3 minute, pe loc. Le lansăm, ele doar colectează date și le trimit la sol”, spune primarul.
Cum Caransebeșul nu are însă deocamdată unitatea de aviație râvnită de Vela, pentru eventualele cazuri depistate va fi nevoie tot de intervenia SMURD sau a elicopterelor de altitudine. „Măcar îi salvăm. Durează o zi, nu câteva luni. Dacă se salvează o viață și tot merită”, reafirmă primarul.
„Avem un hangar la aeroclub, avem și unde să le ținem”
Chiar dacă nu le-a cumpărat încă, primarul din Caransebeș vede deja dronele în hangar. „Sunt sigur că până la sfârșitul anului le vom avea funcționale. Avem un hangar la aeroclub, avem și unde să le ținem”, face el planuri.
Din cele 2,3 milioane de euro cât va costa întregul sistem, România și Serbia participă cu 2%, iar Comisia Europeană cu restul.
„1,2 milioane este partea noastră, 1,1 milioane partea sârbilor. Banii vin de la Comisia Europeană 98%, iar 2% îi punem noi și Internele din Serbia. Licitația e deschisă, pot veni furnizori din toată Europa. Condiția e doar să fie compatibile cu cerințele NATO”, mai spune Ion Vela.
La nevoie, primarul le oferă gratis și altor administrații locale. „Suntem foarte deschiși cu toți colegii din administrația publică. Dacă e nevoie în Parâng, în Făgăraș, le oferim gratuit, că, având utilitară 4X4, în câteva ore pot fi la Brașov sau unde e nevoie”, estimează el.
Și polițiștii din Timișoara folosesc de puțin timp o dronă de dimenisuni mici, pentru a face fotografii și înregistrări video de la locul accidentelor. Modelul a fost importat din Statele Unite, iar Inspectoratul de Poliție Timiș este singurul din țară cu un astfel de dispozitiv ghidat de la sol.